Jak stworzyć skuteczny mailing?

E-mail marketing jest jedną z najbardziej efektywnych form komunikacji z klientem i promocji, z której korzysta niemal każda firma. W niniejszym artykule podpowiadamy, jak stworzyć skuteczny mailing.

Czym jest skuteczny mailing? To nie tylko docieranie z ofertą do klienta, ale przede wszystkim osiąganie konkretnych celów. Nie każdy jednak wykorzystuje potencjał mailowej komunikacji z klientem. E-mail marketing może przynieść naprawdę zaskakujące efekty, jednak wymaga większego wkładu pracy oraz odpowiedniej wiedzy. Przygotowując mailing musimy zadbać o to, aby odbiorca był przekonany o tym, że warto otworzyć Twoją wiadomość, poświęcić czas na zapoznanie się z jej treścią, kliknąć w zamieszczony link oraz skorzystać z oferty. Jak to zrobić?

Cel i grupa docelowa

W pierwszej kolejności określ cel i grupę docelową – od tego będzie zależeć forma Twojego newslettera. Głównymi celami Twojej wiadomości powinny być: przyciągnięcie nowych klientów, rozprzestrzenianie dobrego wizerunku marki, troska o aktualnych klientów oraz zwiększenie sprzedaży i ruchu na Twojej stronie. Jeśli chcesz połączyć ze sobą kilka celów, najpierw zastanów się, czy jest to w ogóle możliwe.
Niektórych informacji nie powinniśmy zestawiać ze sobą, żeby nasz przekaz był spójny i łatwy w odbiorze.

Kolejną ważną rzeczą jest określenie grupy docelowej – kim są Twoim odbiorcy? W jakim są wieku? Jakiej są płci? Czego tak naprawdę oczekują i jak możesz im pomóc? Mając takie informacje, stworzysz odpowiednią strategię oraz dopasujesz swoją wiadomość do oczekiwań odbiorców.

Interesujący temat

Wymyśl temat, który będzie się wyróżniał na tle innych maili, podniesie to Twój wskaźnik otwarć (ang. Open Rate). Powinien on zaciekawić klienta, pokazywać korzyści, prowokować do działania, a czasem nawet szokować.

Temat zapowiada pozostałą część maila, dlatego musi być spójny z jego główną treścią i zawierać najważniejsze informacje. Powinien być krótki i czytelny. Staraj się unikać w temacie słów typu: „rabat”, „promocja”, „okazja”, „gratis” itd. Jest duża szansa, że filtry antyspamowe automatycznie zakwalifikują Twoją wiadomość jako spam. Nie bój się również eksperymentować – dopuszczalne jest wstawianie emoji. Dzięki temu możesz dodatkowo przyciągnąć uwagę odbiorców.

Grafika czy tekst?

Zanim zdecydujesz się na grafikę lub tekst, odpowiedz sobie na pytanie, do jakiego odbiorcy będziesz kierował swój komunikat? W przypadku komunikacji wysyłanej do osoby fizycznej (B2C) – najlepiej sprawdzą się kreacje graficzne, z kolei przy biznesowej (B2B) kreacje tekstowe.
Większość z nas jest jednak wzrokowcami, co pozwala na budowanie wizerunku marki za pomocą grafik. Oczywiście, nie oznacza to, że nasz newsletter powinien być jedną wielką grafiką. We wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek. W przypadku mailingów grafikę traktujmy, jako dodatek, a wszystkie ważne informacje umieszczajmy w tekście.

Personalizacja

W polu nadawcy zawsze powinno znajdować się Twoje imię i nazwisko oraz nazwa firmy. Pamiętaj również o tym, aby wpisując nazwę odbiorcy podać jego imię. Dlaczego? Zwiększa to personalizację przekazu – klient poczuje się wyróżniony, a nasza korespondencja wyda mu się bardziej osobista; zyskasz zaufanie oraz sympatię konsumenta. Trzymaj się także złotej zasady – nie wykorzystuj prywatnego konta do wysyłania firmowych mailingów!

Ciekawa i odpowiednio sformatowana treść

Nie zaskoczę Cię, że większość osób nie czyta całej wiadomość, lecz zwraca uwagę na poszczególne elementy. Dlatego treść Twojego mailingu powinna być odpowiednio sformatowana. O czym powinieneś pamiętać?

  • Dziel tekst na bloki, używaj pogrubień, kolorowej czcionki, listowania.
  • Przekonaj odbiorcę w pierwszym akapicie, że warto czytać dalej Twoją wiadomość.
  • Zadbaj o ciekawe tytuły poszczególnych akapitów.
  • Nagłówki mają być jasne, konkretne i wyróżniające się.
  • Poświęć więcej czasu na preheader, czyli pierwsze zdanie, jakie wyświetlają niektóre skrzynki pocztowe, zaraz po temacie. Wykorzystaj go jako rozwinięcie treści tematu oraz jako dodatkowe miejsce na przekaz marketingowy.
  • Zanim wyślesz mailing – przeczytaj go co najmniej kilka razy.

Call to action

Skuteczny mailing powinien być spersonalizowany, estetyczny oraz wartościowy. Powinien także angażować użytkowników. Call To Action to jeden z głównych czynników, który ma realny wpływ na efektywność Twojego newslettera. W jednej wiadomości powinieneś zawrzeć od 1 do 2 CTA. Najlepiej zrealizować go w formie graficznego przycisku, który zachęci klienta do określonego działania oraz przekieruje go na stronę.

Właściwa budowa e-maila

Gwarancją skutecznego mailingu jest również właściwa budowa e-maila. Szerokość Twojej wiadomości nie powinna przekraczać 600 pikseli, a długość około 2000 pikseli. Nie zamieszczaj w e-mailu plików w załączniku, np. pdf, czy mp3. Pamiętaj, by główna oferta znalazła się na samej górze (w pierwszych 100 pikselach). Staraj się oddzielać wolną przestrzeń od siebie, np. pionowymi liniami. Nie zapominaj również o zastosowaniu firmowej stopki.

Responsywność

Twój newsletter powinien być responsywny, czyli dopasowany do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlany. Jest to bardzo ważne, ponieważ aktualnie większość wiadomości otwieramy na urządzeniach mobilnych. Jeśli Twój e-mail nie będzie automatycznie dostosowywał się do rozdzielczości ekranu – będzie zwyczajnie nieczytelny.

Częstotliwość wysyłania newsletterów

Regularnie kontaktuj się ze swoimi klientami, ale nie spamuj. Pamiętaj o tym, by nie pojawiać się w skrzynkach pocztowych swoich klientów zbyt często, w innym przypadku stracą oni zainteresowanie treścią. Zwróć uwagę również na czas i datę wysyłania mailowych komunikatów. Dostosuj je do zwyczajów swoich odbiorców. Jak to zrobić? Jedynym rozwiązaniem jest przeprowadzenie testów. Po ich zakończeniu będziesz wiedział, kiedy Twoi odbiorcy wykazują największą interakcję.

Wymogi formalne

Tworząc dobry newsletter, nie skupiaj się wyłącznie na elementach zmierzających do konwersji, ale również na wymogach formalnych. Przygotuj regulamin, który powinien zaakceptować każdy odbiorca zapisujący się do subskrypcji. Odnośnik do niego możesz umieścić w formularzu zapisu do newslettera przy checkboxie. Nie zapomnij również dać odbiorcom możliwość rezygnacji z otrzymywania newslettera. W stopce maila zamieść link, którego kliknięcie spowoduje automatyczny wypis.

Najnowsze wpisy

Jak stworzyć skuteczny mailing?
Jak budować markę osobistą na TikToku?
Majówka 2022 – sprawdź kiedy pracujemy
E-mail marketing – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać?

Zrób pierwszy krok w stronę sukcesu!

Skontaktuj się z nami już teraz

zadzwoń