Influencer marketing. Czym jest i jak działa?

Zapewne nie raz słyszałeś określenie influencer marketing. Być może zupełnie nieświadomie zainteresowałeś się czymś lub nawet kupiłeś właśnie ze względu na sprawnie przeprowadzoną kampanię influencerską. Czym jednak tak właściwie jest influencer marketing, jakie narzędzia wykorzystuje i co może nam dać? Sprawdźmy to!

Influencer marketing bez influencera? No właśnie!

Aby zrozumieć, czym jest influencer marketing i jakie mechanizmy wykorzystuje, należy zacząć od wyjaśnienia innego terminu. Influencer, bo to o tym określeniu mowa, to popularna (choć nie zawsze) osoba, która ma możliwość wpływu na opinię czy decyzję większego grona odbiorców. Do swoich obserwujących dociera różnymi kanałami – np. poprzez Youtube, Instagram, TikToka, Snapchat.

Influencerzy bardzo często są autorami blogów, vlogów czy podcastów, choć nie jest to regułą, bo taką rolę mogą pełnić też aktorzy, piosenkarzy i celebryci. Szczególnie ciekawa jest zwłaszcza ta ostatnia, celebrycka grupa, zwana także mega influencerami. Choć często charakteryzują się oni liczbą powyżej miliona obserwatorów, to ich odbiorcy pochodzą z bardzo zróżnicowanych grup, co utrudnia budowanie więzi i dotarcie z promowanym produktem do określonych grup docelowych.

Oprócz celebrytów, wyróżniamy jeszcze:

Makro influencerów– to grupa influencerów z obserwującymi na poziomie od stu tysięcy do miliona. W przeciwieństwie do celebrytów, makro influencerzy to osoby blisko związane z mediami społecznościowymi, np. autorzy tematycznych profili na Instagramie, a także autorzy blogów czy popularnych fanpagów. Dzięki temu grupa ich odbiorców jest często bardziej jednolita i zaangażowana w działania prowadzone na profilu.

Mikro influencerów – tym mianem określa się influencerów z kilkutysięcznym gronem obserwujących. Zdaniem specjalistów to właśnie mikro influencerzy mają najsilniejszą wieź ze swoimi odbiorcami, przez co są idealnym partnerem do współpracy dla marek, którym zależy na precyzyjnym dotarciu do konkretnej grupy zainteresowanych. Mikro influencerzy często odbierani są przez obserwujących jako bardziej autentyczni, zaangażowani i wiarygodni.

Czym jest influencer marketing?

Wiemy już kim są influencerzy – więc co w takim razie oznacza influencer marketing? Najprościej mówiąc, jest to działanie marketingowe napędzane współpracą pomiędzy firmą, a influencerem. Influencer marketing wykorzystują zarówno przedsiębiorstwa, które doskonale wiedzą, w jaką grupę docelową chcą „uderzyć”, jak i marki skupione na promocji wśród jak największej grupy odbiorców.

Co daje nam influencer marketing?

  • Uwiarygodnienie marki. Większość przedsiębiorców chce znaleźć się jak najbliżej swoich klientów i zyskać ich zaufanie. W dobie agresywnej reklamy nie jest to jednak takie łatwe, bo odbiorcy coraz częściej zaczynają ignorować bannery czy oferty, a do jakichkolwiek działań reklamowych podchodzą z rezerwą i nieufnością. Jak więc to obejść? Tu z pomocą przychodzą właśnie influencerzy, którzy dzięki tworzeniu angażujących treści oraz przekazowi dostosowanemu do swoich obserwujących są w stanie umocnić, a co najważniejsze – uwiarygodnić wizerunek marki. A to nie lada sztuka!
  • Oryginalny sposób zaprezentowania produktu czy usługi. Influencerzy w swoich działaniach wykorzystują szereg różnych kanałów: od filmików na YouTubie, przez relacje na Instagramie, po rozbudowane podcasty i vlogi. Dzięki tak szerokim możliwościom, reklamowa współpraca w influencerskim wydaniu może zaskoczyć oryginalnością i świeżym podejściem do tematu.
  • Dotarcie do grupy docelowej. Obserwatorzy skupieni wokół influencera zazwyczaj – choć nie zawsze – podzielają te same zainteresowania, styl życia i wartości, często są to również osoby w podobnym wieku. To więc idealna sytuacja dla każdej marki, która chce dotrzeć ze swoim produktem do określonej grupy, np. amatorów majsterkowania czy makijażu.

Najnowsze wpisy

Praca zdalna w ACTIV-NET. Jak sobie z tym radzimy?
Firma w czasach kryzysu. 3 działania online, które musisz wdrożyć
Real Time Marketing. Jak to wygląda w praktyce?
Influencer marketing. Czym jest i jak działa?

Zrób pierwszy krok w stronę sukcesu!

Skontaktuj się z nami już teraz

zadzwoń